В среду 5-й недели поста слово… вельми душеполезно, о покои всего мира.
Хотя святая Богородица помолитися к Господу Богу нашему ня горе Елионстей: во имя Отца и Сына и Святого Духа, да снидет Архангел Михаил, да повесть о муце небесней и о земней. Слово возвещавши, сниде архангел Михаил и 400 ангел с ним: 100 от востока, 100 от запада, 100 от полудни, 100 от полунощь. И целова благодатную Михаил со ангелы и рече: «Радуйся, отче исполнение; радуйся, сыновне пребывание; радуйся, святого духа похвало; радуйся Хви... и утвержение: радуйся, Давидово проречение; радуйся, святое поклонение; радуйся, превышняя всем у престола Божия».
Рече же благодатная ко архангелу Михаилу: «Радуйся ты, архистратиже, первый воин, невидимого отца служителю и светильниче; радуйся, Михаиле, первый воинства, святого духа повеление; радуйся архистратиже, шестокрылству похвала; радуйся, Михаиле архистратиже, мучителем попрание, а престолу Владыки достоиностоиши; радуйся, Михаиле, просвещения никакоже угасая; радуйся, архистратиже, первыи воине, хотя вострубити и убудити от века умершая; радуйся, Михаиле, первыи всем небесным силам, первый же и до престола Божия вся ангели прославльшего».
Богородица, хотящи, дабы видела, како ся душа мучать, и рече Михаилу архистратигу: «Исповемся, исповеждь ми, яже суть на земли всяческая». И рече к ней Михаилъ: «Яко же речеши, благодатная, аз всяческая тебе исповемъ». И рече к нему святая Богородица: «Колько есть мук, идеже мучится род христианский?» И рече к ней архистратиг: «Неизрекомыя суть муки». Рече же к нему благодатная: «Исповежь ми на небеси и на земли».
Тогда повем архистратиг явишися ангелом от полудне, и отверзесе ад, и виде во аде мучащаяся, и бяше ту множество муж и жен, и вопль много бяте. И воспроси благодатная архистратига: «Кто си суть?» И рече архистратиг: «Сии суть, иже не вероваша во Отца и Сына и Святого Духа, но забыша Бога и веровавша юже ны бе тварь Бог на работу сотворил, то они все боги прозваша: солнце и месяц, землю и воду, и звери и гади, тостеи члкы о камени ту устроя, Трояна, Харса, Валеса, Перуна, но быша обратиша бесом злым и вороваша, и доселе мраком злым содержиши суть, того ради зде тако мучатся».
И виде на друзем месте тму велику, и рече святая Богородица: «Что сии есть тма сии, и кто суть пребывающи в ней?» И рече архистратиг: «Многи душа пребывают в месте сем». И рече святая Богородица: «Да отымется тма сии, да бых видела и ту муку». И отвечаша ангели, стрегущии муку: «Поречение вы есть; да не видят света, дондеже явится сын твои благы (и), паче 7 солнц светлийший». — И прискорбна бысть святая Богородица, и ко ангелом возведе очи свои, и возрев на невидимый престол отца своего, и рече: «Во имя Отца и Сына и Святого Духа, ды отымется тма сии, и да бых видела сию муку». И отъятся тма си и 7 небес явися, и ту пребываше множество народу, муж и жен, и вопль многии бысть и глас велик... исхожаме.
И видевшня Пресвятая Богородица, и рече к ним, плачущися со слезами: «Что сотворили есте, бедници окаянии, недостоинии, како ви семо приидосте?» И не бысть гласа от них, ни ответа, и рекоша ангели стрегуще: «Почто не глаголите?» Рекоша мучащии(ся): «О, благодатная, от века несмь света видели, да не можем зрети гор».
И возревши на ня святая Богородица, и восплакася велми, и видевши ю мучащгися, и рекоша к ней: «Како (ны) еси присетила, святая Богородица, но сын твои благодатный на землю приходит и не воспроси нас, то ни Авраам прадед, ни Моисей пророк, ни Иоанн Креститель, то ни апостол Павел, возлюбленник Божий, но ты, пресвятая Богородице, заступнице, ты еси роду христьянскому стена, ты молишь Бога, како еси нас присетила бедных?»
Тогда рече святая Богородица ко архистратигу Михаилу: «Что есть согрешение тех?» — И рече Михаил: «Сии суть, иже не верова(ша) во Отца и Сына и Святого Духа, то ни в тя, святая Богородица, не хотяща проповедати имени твоего, якоже родиси от тебе наш Иисус Христос, плоть приим освяти землю крещением, — да того дела в том месте мучатся».
И паки прослезися святая Богородица и рече к ним: «Почто (ся) соблазнисте, не весте ли вы, якож мое имя что все создание?»
То рекше святая Богородица, и паки тма попаде на них. Рече к ней архистратиг: «Куды хощешь, благодатная, (да изидем на полудне, или на полунощь)?» — И рече благодатная: «Изыдем на полудни».
Тогда обратишася херувимы и серафимы и 400 ангел, изведоша Богородицу на полуднь, идежь река огненная жжаше и ту бяше множество муж и жен, бяху погружении, ту, овии до пояса, овии до пазуху, овии до шия, а друзии до верха. И видеше святая Богородица, возопи гласом велиим, и воспроси архистратига: «Которыя суть си, иже до пояса во огни погружении?» И рече к ней архитратиг: «Се суть, иже отец и матерей своих клятву прияша, да за то зде мучатся, яко прокляти суть». И паки рече Богородица: «Иже суть под пазух в огни, котории суть?» — И рече к ней архистратиг: «Сия суть присныи куми были, карящеся, и другии блуд творяху, да за то ти зде мучатся».
И рече пресвятая Богородица: «А иже суть до шия во пламени огню, котории суть?» И рече к ней архистратиг: «Си суть, иже мяса ядшая человеча, да за то ти зде мучатся тако».
Рече святая Богородица: «А сии до верха суть ввержении во пламени огню, которыи суть сии?» И рече архистратиг: «Си суть, госпоже, иже крест честные держаще, кленутся лжами, — таковыми силы честного креста, его же ангели зряще трепещут и со страхов поклоняются ему, того ж человецы держаще, кленутся им, не ведуще, какова мука ожидает их: того ради тако мучатся».
И увидев святая Богородица мужа, висяща за нози, и черви ядяху его, и воспроси ангела: «Кто сей есть? что грех сотворил есть?» И рече к ней архитратиг: «Сии есть, иже приклады имаше на злато свое и сребро, да за то на веки мучится».
И виде жену, висящу за зуб, и различныя змии исхожаху и за уст ея и ядяху ея. И видевши пресвятая, и воспроси ангела: «Что есть жена сия, что ли грех ея?» И отвеща архистратиг и рече: «Та есть, госпоже, еже хожаше по ближняя своя и по суседом, послушающе, что глаголют, и слагающи словеса неприязненна, свяжающи на сваре, да того ради сице мучится». — И рече святая Богородица: «Добро было человеку тому, да ся бы не ражал!»
И рече к ней Михаил: «(И) аще, святая Богородица, несть видела великих мук». — И рече святая ко архистратигу: «Изыдем да походим, да видим вся муки». — И рече Михаил: «Куды хощеши, благодатная?» — И рече святая: «На полунощь». И обратиша (ея) херувими и серафими и 400 ангел, изведоша благодатну не полунощь, и бысть облак огнем распростерт, посреди его одрове, яко пламенный огнь, и на них лежаще множество муж и жен.
И видевши святая, и воздохнув, и рече ко архистратигу: «Кто си суть, что суть согрешили?» И рече архистратиг: «Сии суть, госпоже, иже во святую неделю на заутреню не восстают, но леняшеся лежат, яко мертви, да за то те мучатся». — И рече святая Богородица: «Да аще кто не может стати, да что сотворили?» — И рече Михаил: «Послушай, святая, аще кому загорится храмина на четверо, и обыдет и огнь и згорит не мога востати, таков не имать греха».
И виде на друзем месте столы огнены и на них множество народу муж и жен, згараху на них, и воспроси архистратига святая... «Иже попов не чтут, то не встают им и видя приходящь от церкви Божии, да того ради мучатся».
И увиде святая Богородица древо железно, имеюще отрасли и ветви железныя вершие ветвия того имеяте уды железныя, и бяше множество висящии, муж и жен, за языки. И видевши святая, прослезися и воспроси Михаила: «Кто си суть, что (ли) согрешении их?» — И рече архистратиг: «И се суть клеветницы и сводницы, иже разлучиша брата от брата и муж от жен своих».
И рече Михаил: «Послушай, пресвятая, да ти аз скажу и о сих: аще кто хотяше креститися и покаятися грехов своих, то ти разглаголаху и не поучаху спасению, да того ради тако мучати(ся) на век».
И виде святая на друзем месте висяща мужа за четверо, за вся края ногом его, исхожаше кровь вельми зело, и язык его вязашеся от пламени огненного, не можате воздохнути, ни рещи: господи, помилуй (мя). И видевши его, пресвятая Богородица, и рече: «Господи, помилуй» и сотвори молитву. И приде к ней ангел, аже обладаше муками, отрешити язык мужови тому. И вопроси святая: «Кто се есть бедный человек, приемля сию муку?» — И рече ангел: «Се есть иконом (и) церкви служитель, (и) не творя воля Божия, но да продаяше сосуды, имение церковное, и глаголаше: иже церкви работает, то от церкви питается, и того ради мучится зде». — И рече святая: «Якоже есть сотворит, тако приемлет?» — И паки ему ангел связа язык.
И виде святая мужа, змия крылат имеющь 3 главы, — едины же бе глава ко очим мужа, а 2-я ко устом его. И рече пресвятая Богородица: «Се есть бедный человек, яко не может отдохнути от змию сего?». И рече архистратиг: «Се есть, госпоже, (и) святая книги прочиташе и евангелия, а сам не послушаше; люди учаше, а сам не творяше воли Божия, блудом и всем беззаконием».
И виде пресвятая жены висяща за вся ногти и пламени исхожаше изо уст их и ополяше вся, и змия исхожаше из пламени того и прилепаху к ним, и вопияху, глаголаше: «Помилуйте нас, яко мы едины мучимся паче всех мук». И рече святая, прослезившися: «Что есть согрешении тех?» И рече архистратиг: «То суть попадьи, иже попов своих не почтоша, и по смерти их идоша замуж, да того ради мучатся!»
И рече архистратиг: «Поди, пресвятая, и покажу ти, где ся мучит множество грешник». — И виде святая реку огненную, и видение реки тоя яко кровь текущи, и пояда все землю, и посредине волны твоя множество грешник.
И видевши Богородица прослезися и рече: «Что есть согрешение их?» Рече архистратиг: «То суть блудницы и любодейцы тащие, иже послушают отаи, что суть ближнии глаголать, свадницы и клеветницы, иже чужие нивы ужинаху, или урояху, иже брени си остани дожидают, иже ядят труды чужы, и мал жены разлучают, пьяницы, иемилостиви князи, епископи и патриарси, иже не сотвориша воли Божия; сребролюбцы, иже лихву емлют, беззаконницы!» — Слышавше то, пречистая Богородица прослезися и рече: «О люте грешником!» — И рече к архистратигу: «Тяжко согрешающим, да бы ся не рожали!» — И рече к ней Михаил: «Почто ся плачеши, святая, неси ли видела велик мук?» И рече Пресвятая: «Поведи мя, (да вижю) вся муки». — И рече к ней Михаил: «Куды хощеши, благодатная, да изыдем на восток или на запад, или в рай, на десно или налево, идее же суть великия муки?» — И рече пресвятая: «Изыдем на левую страну».
Слово рекше пресвятей, и обратишася херувими и серафими и 400 ангел, изведоша пресвятую от восток на левую страну, и близ тоя реки бяше тма мрачна: ту лежаще множество муж и жен, и клоктаху яко в котле и яко морския волны, (и) ображаются над грешники, да егда волны возхождаху, и погружаху грешники 1000 локоти, не можаху рещи: «Праведный судья, помилуй ны!» Ядяше же червии неусыпаяй, и скрежет зубом. И видевше пресвятую ангели стрегуще, и возопиша вси едины усты, глаголюще: «Свят, свят, свят еси, Боже святый, (и ты), Богородице, благословим тя и Сына Божия, родившегося от Тебе, яко бы от века не видехом света, и днесь видим свет тебе ради, Богородице!» И паки возопиша вси единем гласом, глаголюще: «Радуйся, благодатная; Богородице радуйся, просвещение света вечного; радуйся, святый архистратиже Михаиле, моляся Владыце за весь мир, мы убо видим грешныя мучащияся, и зело скорбим!»
Видевши Богородица ангелы скорбныи и уныли грешник ради, и возплакася пресвятая, и возопима вси единым гласом, глаголюще: «Добре есте, пришли во тму сию, да ны видит како ны есть мука; помолись, пресвятая, со архистратигом».
И слыша (плач и) глас грешных, воздвигоша плач свои, вопиюще и глаголюще: «Господи, помилуй ны!»
Да яко опростиша молитву, уставися буря речная и волны огненыя, и явишася грешницы, яко зерна горочная. И видевши святая, прослезися и рече: «Что есть река ся и волны ея?» — И рече к ней архистратиг: «Сия река вся смолена, а волны ея вси огнены, и иже си мучат, то суть жидове, иже мучиша Господа нашего Иисуса Христа, сына Божия, и вси языцы, иже крестишася во имя Отца и Сына и Святого Духа, иже крестьяне суще, ти веруют в демоны и отвергошася Бога и святого крещения, и иже блуд створиша по святом крещении, а с кумы... своими и матерьми и
дщерьми своими, и отравницы, иже ядями уморяют человеки, и оружьем убивают человеки, и давят дети своя, и того ради мучатся противу делом своим». — И рече святая: «По делом их буди тако!» И паки наиде на ня бурна река и огнева волны, и тма покрыя. И рече Михаил к Богородицы: «Аще ся кто затворит во тме сей, несть памяти о нем от Бога». — И рече пресвятая: «О люте грешником, яко неусыпаемыи (есть пламы) огня сего!»
И рече к ней архистратиг: «Поди, пресвятая, да ти покажу озеро огнено, да видеши, где мучится род христианский». И виде, и услыша плач и вопль от них, (а) онех не бе видеши, — и рече: «Котории суть, что согрешение их есть?» — И рече к ней Михаил: «Сии суть, иже крестишася и крест словом нарицаху, а диавола дела творящее; и погубиша время покаянию, того ради мучатся тако зде».
И рече пресвятая ко архистратигу: «При единой молитве молютися, да сниду и аз, да ся мучу со крестьяны, и понеже нарекошася чада Сына моего». — И рече архистратиг: «Почиваи в раи». — И рече пресвятая: «Молютися и подвигни воинства 7-ми небес и вся воинства ангели, да ся помолим за грешники, не бы ли нас услышал Господь Бог и помиловал их». — «Жив Господь Бог, имя его велико, 7 на день и 7 на нощь, егда хвалу приносим (Владыце и) за грешники, госпоже, Господеви поклоняется, да ни худе нас послушает Владыко». — И рече пресвятая Богородица: «Молитеся, повели ангельскому воинству, и вознесе(те) мя на высоту небесную и поставише мя пред невидимым Отцом».
И повеле архистратиг, и предсташа херувими и серафими, и вознесоша благодатную на высоту небесную, и поставиша ю пред невидимым (Отцем) у престола, и возде руци свои ко благодатному Сыну своему, и рече: «Помилуй, Владыко, грешныя, яко видех я, (и) не могу терпети, да ся мучю (и) аз со крестьяны».
И прииде глас к ней, глаголя: «Како хощу тыя помиловати? а вижу гвоздия во дланех сыну моему, да не имат я како те помиловати». И рече: «Владыко, не молюся за неверныя жиды, но за крестьяны молю твое милосердие». И прииди глас, глаголя: «Аз вижу, яко братия моея не помиловаша, дане ми како тех помиловати». — И рече паки пресвятая: «Помилуй, Владыко, грешныя; помилуй, Господи, тварь руку своею, яко по всей земли твое имя нарицают и в муках и на всяком месте, (и по всей земле глаголюще: «Пресвятая Госпоже Богородице, помогаи нам») (и) егда рожается человек, и глаголешь: “Святая Богородице, владычице, — несть того человека иже не любит имени Твоего; аз же оставлю тех то ни на небеси, ни на земли».
И рече пресвятая Богородица: «Где есть Моисей пророк, где ли суть вси пророцы, и вы, отци, иже греха не сотвористе николиже, где ли Павел — возлюбленик божий; где есть неделя, похвала христианская, где ли есть сила честного креста, иже Адаму и Иевгу от клятвы избави?»
Тогда Михаил (архистратиг и) вси ангели рекоша: «Помилуй, Владыко, грешныя». Тогда Моисей возопи, глаголя: «Помилуй, Владыко, азъ евангелие твое проповедах им». — Тогда Павелъ возопи, глаголя: «И помилуй, Господи Владыко, аз из епистолья твоя приях церквам».
И рече Господь Бог: «Послушайте вси вы: еще по евангелию моему или по закону моему, и аще есть по евангельскому проповеданию, еже проповедание Иоанн, епистольям, еже принес Павел, то пако суд приимут, имееши что ради рещи ангели, толико помилуй Господи, праведны си».
И рече пресвятая Богородица: «Помилуй, Владыко, грешныя, яко ти евангелие прияша закон твой сохраниша». — Тогда рече к ней Господь: «Послушай, пресвятая, аще кто тех сотвори зло, но не каются ни от работы, да добре глаголежи, яко закону твоему поучишася, и паки сотвориша злое, егда (не) отдама злаго, аз что (да) реку, — яко есть речено, подасть тем противу злобе их?..» Тогда вси святии, слышавше Владыку, глаголюще, не смеша что отвещати.
И видевши пресвятая, яко вси не успеша ничтоже и Господь святых не послуша, но удаляет Милость свою от грешник, и рече пресвятая: «Где есть архистратиг Гавриил, возвести мне, — иже радуйся, якоже преже всех век внемляше Отца, и ныне на грешники не презирает; где есть велики, иже град носить на версте своем (и) на единой земли, за неприязнена дела человеческая исколяня бысть земля, — и посла Господь Бог сына своего и утверди плод земныи; где суть служители престолу, где есть Иоанн Богослов? почто не явитеся с нами на мольбу Владыце за крестьяныя грешники? не видишь ли мене плачущуся за грешныя. Приидите вси ангели и сущие на небесех; приидете вси праведнии, иже Господь оправди, и вамо дано есть молитися за грешныя. Прииди ты, Михаиле, — ты есмь первый безплотным и до престола Божия, — повели (и) всем, да припадем пред невидимым Отцем, и не подвижем себе, дондеже послушает нас Бог и помилует грешныя».
Тогда падая Михаил ниц лицем своим пред престолом, и вся лики небесныя, и вси чины безплотных. И видя Владыко мольбу святых, умилосердися сына ради своего единородного, и рече: «Сниди, Сын мой возлюбленный, виждь мольбу святых, и яви лице свое на грешники».
И сшел Господь от невидимого престола, и увидеша (и) во тме сущии, и возопиша вси единым гласом, глаголюще: «Помилуй ны, Сыне Божий, помилуй ны, Сыне Божий, помилуй царю все век». — И рече Владыко: «Слышите вси, — рай насадих и человека создах по образцу своему и поставих (и) господина раеви, и живом вечный дах им, они же ослуху створиша и в своем хотении согрешиша, и предашась смерти; аз же не бых хотел обозрити дела руку свого мучиша от диавола, снидох на землю и воплощися во девицу, и вознесохся на крест, да свобожуся от работы и от первыя клятвы; воды испросих, и даше мя желчи со оцетом смешено; руце мои создаста человека, и во гробе вложиша мя; да и во ад снидох и врага своего попрах, избраны своя воскресих, Иордан благослових, да вы прощу от первыя клятвы, и вы небрегосте покаятися грехов своих, но крестьяне ся творяще словом точию, а заповедей моих не соблюдаете, да того ради обретаетеся во огни негасимом, да не имам вас, но миловати. Ныне же за Милосердие Отца моего, яко послаша к вам, и за молитвы матери моея, яко плакася много за вас, и за Михаила архистратига завету и та множество мученик моих, яко многа трудишася за вас, — и се даю вам (мучащимся) день и нощь от великого четверга до святого пянтикостия, имеете вы покои и прославите Отца и Сына и Святого Духа». И отвечаша вси: «Слава Милосердию Твоему».
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков, аминь.